Exploratorium

Już w październiku 2024 zabierzemy Przedszkolaki w ekscytującą podróż, podczas której mali odkrywcy będą poznawać podstawy otaczającego ich świata. Nasze zajęcia to połączenie zabawy z nauką, które pobudzą ciekawość i kreatywność Waszych pociech. W trakcie 8 spotkań dzieci będą mogły samodzielnie eksperymentować, obserwować i badać różnorodne zjawiska przyrodnicze. Dzięki interaktywnym warsztatom, maluchy nauczą się, jak działa świat wokół nich – od prostych zasad fizyki, przez biologię, aż po tajemnice chemii.

Przygotowaliśmy aktywności, które nie tylko wywołają efekt „wow” u każdego dziecka, ale także pozwolą zdobyć cenną wiedzę i umiejętności. Specjaliści zadbają o to, aby każde zajęcia były bezpieczne, angażujące i pełne niespodzianek.

Zadanie publiczne finansowane jest przez Urząd Miasta Stołecznego WarszawyBiuro Edukacji w ramach małych dotacji w Biurze Edukacji w zakresie nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania w 2024 rok.

1725258262546
1725526619902

Warsztaty podzielone zostały na dwa moduły: (i) gazy oraz (ii) ciecze i ciała stałe. Do realizacji pierwszego moduły przedszkolaki podzielono na dwie grupy wiekowe: 3-4 lata  oraz 5-6 lat. Podczas zajęć dzieci miały okazję eksperymentować z suchym lodem (kociołek czarownicy, bańka duch buch!, bańkowa kula, wulkan piany), ciekłym azotem („gdzie się podziało powietrze?”), wykonać doświadczenia z bańkami mydlanymi (niepękające bańki mydlane, lewitujące bańki mydlane) oraz poznać właściwości gazów takich jak: hel (unoszenie balonu w powietrzu, helowy głos), powietrze („jak znaleźć to, czego nie ma?”), dwutlenek węgla (sposoby na chemiczne pompowanie balona, „co to za gaz?”) oraz azot. W ramach wstępu, celem przykucia uwagi dzieci wykonano doświadczenie pt. sygnalizacja świetlna, niebieska butelka, ciepły lód, góra lodu oraz doświadczenie z błękitem tymolowym oraz zmianą zabarwienia tego wskaźnika w zależności od pH roztworu. Doświadczenie to zwróciło uwagę dzieci przede wszystkim ze względu na fakt, że wykorzystane do doświadczenia zlewki były tylko z pozoru puste, aby za chwilę wypełnić się kolorami tęczy. Na koniec zajęć zostały przekazane nauczycielom „karty pracy małego chemika” dzięki którym dzieci już wspólnie z rodzicami mogły przypomnieć sobie zasady bezpiecznej pracy w laboratorium. Zdjęcia z wydarzenia dostępne są na stronie Przedszkola nr 286 w zakładce grupy „Wiewiórki”. Kolejne spotkania z dziećmi były już realizowane indywidualnie w grupach w dniach: 15, 17, 22, 24, 29.10.2024 oraz 6.11.2024. W trakcie spotkań dzieci losowały doświadczenia opisane na kolorowym kole typu „koło fortuny”. Następnie wylosowane doświadczenia mali naukowcy wykonywali już samodzielnie przy asyście prowadzącego. Stopień trudności dostosowano do możliwości poznawczych dzieci. W ten sposób dzieci miały szansę samodzielnie pipetować, przelewać ciecze, mieszać, obserwować zachodzące zjawiska oraz próbować je wyjaśnić (starszaki). Największym zaskoczeniem był fakt, że najlepiej zjawiska interpretowały 4 i 5-latki, a nie jakby logika nakazywała, dzieci w wieku lat 6. W warsztatach wzięło łącznie udział 120 przedszkolaków oraz 12 nauczycieli/opiekunów.

zdj. wyk. A. Maśluch

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Do góry